Kinderen als persoon vormen
Je zou je kunnen afvragen: is verantwoord eten wel de taak van een school? Wij vinden van wel. Op de Sint Lidwina kijken we verder dan de vertrouwde schoolvakken. Wij willen onze kinderen niet alleen als ‘leerling’ vormen maar ook als ‘persoon’. Goed voor jezelf zorgen – voor lichaam en geest – is daar onderdeel van.
Hier raken onderwijs en opvoeding elkaar. Daarom trekken we graag op met ouders. Welke verwachtingen hebben zij van ons als school? Hoe kunnen we elkaar versterken? Gelukkig hebben we nauwe banden met ouders en kunnen we snel met elkaar schakelen. Samen zijn we verantwoordelijk voor de brede ontwikkeling van kinderen.
Bewust worden van het eigen leerproces
Brede ontwikkeling omvat meer dan een gezonde levensstijl nastreven. Het is ook verbonden met vaardigheden die je kinderen wilt bijbrengen. Op de Sint Lidwina houden we bijvoorbeeld bewust ouder-kind gesprekken. We praten ‘met’ leerlingen en niet ‘over’ leerlingen. Het versterkt de driehoek ouder-leerling-leerkracht.
In deze gesprekken denken kinderen zelf na over hun leerdoelen. Dat zorgt ervoor dat zij zich meer bewust worden van hun eigen leerproces. Dat is ook belangrijk voor later, wanneer zij steeds meer op eigen kracht aan hun ontwikkeling moeten werken.
Onze kinderen zijn kanjers
In dat groeiproces heb je je ook te verhouden tot anderen. We leven per slot van rekening in een ‘samen-leving’. Kun je samenwerken, ben je behulpzaam en respectvol? Kinderen ontwikkelen dat gedrag niet vanzelf, daarin moet je ze begeleiden.
Wij gebruiken daarvoor de Kanjertraining. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. We creëren oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Zo leren kinderen stil te staan bij hun eigen gedrag. De Kanjertraining draagt bij aan de positieve sfeer op de Sint Lidwina. Dat is meer dan een prettige bijkomstigheid. Het zorgt ervoor dat kinderen zelfbewuster de volgende stap in hun leven gaan zetten.